recept på julgodis: knäck

knäck har jag stått och gjort nu ikväll. riktigt bra blev den. ibland blir den ju inte det, det har ju hänt vissa år (när min pappa gjort det) att dem blivit hårda eller fööör sega så man inte får av dem av pappret. det kan ju hända vem som helst, så jag klagar inte på pappsen. det är faktiskt inte världens lättaste att få knäcken perfekta. men jag klarade det det här året! :)

dock har jag ingen mandel i som man egentligen ska, för jag är inte så förtjust i det. så jag körde utan.



för ca 75-85 stycken

2 dl vispgrädde

2 dl ljus sirap

2 dl strösocker

-   ställ ut knäckformarna på en plåt eller en bricka eller liknande. (tips: smörj in plåten i olja för att formarna ska stadigt när dem sedan fylls med knäcksmet)
-  
häll alla ingredienserna i en kastrulll och koka alltsammans utan lock på medelvärme. värmen bör vara jämn hela tiden, då man säger att smeten bör "bubbelkoka". koka sedan i 15-20 minunter. Rör om då och då men inte för ofta eftersom knäcken då kan bli sockrig i konsistensen.
-   Om man vill ha mandel i skall man tillsätta den i småsmå hackade bitar alldeles i slutet precis innan det kokat klart.
-   Därefter gör man ett kulprov eller flera för att se så det säkert är klart när man tar kastrullen från plattan.

(kulprov: häll kallt vatten i ett glas, droppa i lite av knäcksmeten. när "provet" kan rullas till en kula är smeten klar.)

-   om man vill ha hård knäck skall man låta smeten koka i ytterliggare 5-10 minuter efter att kulprovet visat att det är klart.

-   fyll smeten i formarna och låt den sedan stelna. förvara den torrt, helst i burk med tättslutande lock. lägg gärna smörgåspapper mellan lagren för att det inte ska klibba ihop.

voila!

 

 



Milla

Smasskens!!!!

2009-12-11 @ 17:47:13
Bloggadress: http://sweetmey.blogg.se/

Kommentarer

Ditt namn :
Kom ihåg mej ?
E-post : (bara jag som ser)

Blogg / Hemsida :

Varsågod, ordet är ditt :
ha en underbar dag!
RSS 2.0