matchrapport: Bjärelaget - Västra Karup 7/6-09




det var alltså min första match för i år som huvuddomare och nerverna var därefter, även om det bara var en damreserv-match så var det ändå lite prestige i det hela. för så lågt i serierna dömer jag liksom aldrig annars, och det visste ledarna när jag kom dit, så någonstans var jag en "bra" domare för dem, och bättre än dem som dömt dem tidigare den här säsongen. och det sa dem till mig direkt när jag kom dit, så någonstans hade jag pressen på mig att visa att det faktiskt var så också.

det var en ganska jämn match rakt igenom med mycket anfall på båda hållen, det pendlade liksom hela tiden vilket lag som var hetast för stunden. matchen slutade med bortaseger 1-3, vilket var rättvist.

för min del kändes allt superbra. ville inte ha mina dubbaskor, för det finns ändå viss risk att man vrider knälederna och så med dem när man inte är så bra tränad och man ska göra snabba vändningar och så. och i en sån här match där bollen tjongas mycket fram och tillbaka utan adress så blir det mycket sånt. valde därför mina inomhusskor. dem kändes supersköna.
första halvlek gick riktigt riktigt bra, dömde som jag brukar med mycket fördel och ville synas så lite som möjligt. man vill ju inte förstöra spelet när det fungerar genom att blåsa en onödig frispark. så länge spelet flyter på så brukar jag inte gå in och "döblåsa" bara för att en armbåge kom för högt och kraftigt eller liknande. så länge spelarna klarar av sånt spel, så tycker jag det är mycket bättre.
ganska tidigt i matchen gav jag bortalagets målvakt en varning efter en ganska så vårdslös tackling, hon kom ut ur målet och gjorde en mycket ful glidtackling, visserligen träffade den inte och skadade inte motspelaren, men enligt min mening kunde det ha varit så och därför valde jag att gå in och varna mest för att lägga en nivå och visa att sånt inte är okej när jag dömer. (det är aldrig okej, men när en del domare dömer så är det tydligen det, tråkigt nog)

i andra halvlek svek min kondition mig litegrann och jag blev lite av en "cirkelsdomare", men tyckte ändå att jag följde med riktigt bra och jag missade definitivt inga klara grejer. två-tre offsider missade jag nog tror jag, men det gör man ju alltid när man är ensam domare på en sån stor plan. det finns liksom inte en chans att man kan ta allt till hundra procent när det gäller det.
som tur var så var det här en match där det är mycket svårt att INTE vara en cirkelsdomare, om man hinner med solklart och bra på ena hållet så kontrar dem andra efter en tjongboll och så är man efter igen. där anser jag att det är mycket bättre att vara lite efter löpmässigt och istället koncentrera sig hundratio procent på spelet och vad som händer, än att lägga fokus på att springa ihjäl sig när man ändå inte hinner.

ledare och spelare från båda lagen var nöjda och berömde mig efter matchen, och det tog jag verkligen åt mig. känner verkligen att jag är igång nu den här säsongen. ser enormt mycket fram emot nästa match som är på onsdag redan, som assisterande i kvidinge för deras herrar.

en klart godkänd insats alltså. lite mer till och med!

Sandra Nilsson 133410


Kommentarer

Ditt namn :
Kom ihåg mej ?
E-post : (bara jag som ser)

Blogg / Hemsida :

Varsågod, ordet är ditt :
ha en underbar dag!
RSS 2.0