första deltävlingen över

nu kan man äntligen andas ut och känna att det är igång.

det tråkigaste är dock bara att nu vet man ungefär hur resterande veckor kommer att se ut. men en sak är grymt bra i alla fall - programledarna. jag tycker verkligen att dem gjorde ett strålande jobb.
nu har jag visserligen inte sett det live, men det tänkte jag göra nu på internet innan jag går och lägger mig, men jag har hört hela festivalen på radion under tiden jag jobbade och jag gillade det jag hörde. speciellt dolph lundgren fick enormt mycket bra kritik av folk. men måns och christine tyckte jag skötte sitt jobb utmärkt dem också. skönt att dem bytte ut petra mede. ;)

artisterna då. hmm. personligen tycker jag att det var ett ganska tråkigt startfält. ingen låt direkt som skrällde och var sådär kanonbra där man riktigt kände att "den här kan vinna hela skiten".
en låt var där i alla fall som blivit min stora favorit, från första tonen hade jag gåshud och genom hela låten och ca 10 minuter efter att låten var slut. och det var såklart Pain of Salvation med låten Road salt. jag har nog aldrig hört en finare låt i dem här sammanhangen, och ärligt så hör den väl egentligen inte hemma där heller, men det är riktigt roligt att något så pass annorlunda är med och dessutom går vidare, visserligen bara till andra chansen, men jag kommer att rösta på dem ett par gånger när dem är med där, för jag hoppas verkligen att dem kan skrälla hela sverige och komma till eurovision, för jag tror verkligen att det är nåt sånt här som sverige behöver för att ta sig tillbaka till toppen ute i europa.

 Bidragen då, vad tyckte jag personligen om respektive bidrag?

 

Ola - Unstoppable : Klämmig låt. Inte alls som vanligt att det känns som att man hört den förut. Härlig dänga som säkert kan få många tjejer på fall och en hel del rumpor att skaka på olika uteställen. Men eurovision, nej där håller den inte. Men vad är det med den här natalie egentligen?

 

Jenny Silver - A place to stay : Gud neeeeeeej, hur hamnade den låten här? den förstörde nästan hela kvällen. enormt dålig. ingen riktig fart, ingen energi i refrängen och definitivt ingen bra sångröst. nej gud, bort bort bort.

 

Linda Pritchard - You're making me hot-hot-hot : Härligt sväng, influenser från södra och östra europa, vilket jag tror skulle funka skitbra i eurovision. riktigt synd att hon inte gick vidare faktiskt. när man hört den några gånger kommer man att älska den, det är jag övertygad om. den kommer att gå varm i sommar.

Pain of Salvation - Road salt : det finns så mycket jag vill säga. gåshud från första tonen som inte försvann förrän ca 10 minuter efter det att låten var slut. enormt fin text och sången klingade så otroligt bra ihop med texten och musiken och allt var bara perfekt. jag älskar den! hoppas det går bra för den i andra chansen.

Anders Ekborg - The saviour : Usch. jag vet inte riktigt om jag vill säga något överhuvudtaget. jag tycker faktiskt ingenting om den här låten. varken positivt eller negativt. den bara svischade igenom och sen pustade man ut när den var slut. nej tack!

Jessica Andersson - I did it for love : Mysig ballad, snygg tjej, bra sångröst och härlig musik. med andra ord, en bra låt som det möjligtvis kan gå bra för. enda problemet är att det finns alldeles för många låtar av den här typen som är mycketmycket bättre.

Frispråkarn - Singel : Fräckt, modernt och svängigt. Cool text och härligt rumpskakar-sound. man kom i en stämning då man bara ville stanna bilen och dansa. texten stämde verkligen överens på så som världen ser ut. den prickade rätt på så många saker. jag gillade den skarpt, men det var nog tur att den inte gick vidare. det hade nog inte övriga europa gjort. hehe. men den kommer garanterat att spelas varm i sommar.

Salem Al Fakir - Keep on walking : Jag vet inte riktigt vad jag ska säga eller tycka. Det känns som att det inte är första gången som en låt som jag fullständigt hatar faktiskt går vidare direkt till final och dessutom får flest röster av alla i hela deltävlingen. det var verkligen inte något jag hade tippat och jag gillar inte den. tydligen gör många andra det så jag har väl fel då, men jag ska i alla fall inte lyssna på den frivilligt.

Där var min recension av kvällen. Vad tycker mina läsare?



Pierre

Hej!

Kul att du kikade in hos mig! Jag tyckte att Salem var bäst igår! Jag har också skrivit omdömen om alla låtarna; http://schlagerexperience.blogspot.com/2010/02/melodifestivalen-deltavling-i.html

2010-02-07 @ 14:35:13
Bloggadress: http://schlagerexperience.blogspot.com

Kommentarer

Ditt namn :
Kom ihåg mej ?
E-post : (bara jag som ser)

Blogg / Hemsida :

Varsågod, ordet är ditt :
ha en underbar dag!
RSS 2.0