recept: Thailändsk currygryta med kyckling

i helgen testade jag ett nytt recept jag hittat på nätet, men som alltid så ändrade jag lite på det så det blev mer i min smak. det blev riktigt riktigt gott så kände att det var på sin plats att dela med mig av det till mina söta läsare!

Ingredienser

ca 400 gram kycklingfilé
1 burk kokosmjölk
2 dl créme fraiche
2 msk curry
2 vitlöksklyftor
1 lime
½ msk ingefära
1 paprika
3 morötter
½ purjolök
½ chili
1 hönsbuljongtärning
cashewnötter

Gör såhär

Strimla kycklingen i mindre bitar och stek dessa noga i lite olivolja.
Krydda med paprikakrydda och lite dragon.
Hacka vitlöken i småsmå bitar.

Skala morötterna och skär dessa i skivor. ("pengar")
Koka tills de blir mjuka med rikligt med salt i kokvattnet.

Häll över kycklingbitarna i en gryta.
Tillsätt vitlöken och curryn.
Häll därefter i kokosmjölk, créme fraiche och hönsbuljongtärningen.
Tillsätt även saften från limen.
Låt koka under lock i ca 10 minuter. Rör om med jämna mellanrum.
Smaka även av och tillsätt ev. mer curry.


Strimla chili, paprika, purjolök och de kokta morötterna.
Låt dessa koka med under några minuter.
Häll i cashewnötterna alldeles i slutet så de inte blir för mjuka.

Servera tillsammans med basmatiris!



Becca

Ser riktigt gott ut!

2011-09-20 @ 07:58:30
Bloggadress: http://isladebecca.blogg.se/

Kommentarer

Ditt namn :
Kom ihåg mej ?
E-post : (bara jag som ser)

Blogg / Hemsida :

Varsågod, ordet är ditt :
ha en underbar dag!
RSS 2.0