recept: kycklinggratäng med mango chutney



hmm. egentligen vet jag inte vad maträtten heter. fick recept av underbara jennie! visste inte vad jag skulle laga så jag ringde henne om råd. och jag fick ett superbra recept. dock ändrade jag det lite för att sätta min personliga touch på det. och det blev riktigt riktigt bra!
som utlovat, tänker jag dela med mig till er:

1 kg kycklingfiléer

1 burk minimajs

250 g broccoli

6 morötter

1 burk champinjoner

1 gul lök
1 röd paprika

först började jag med att steka kycklingen tills den var helt genomstekt, VIKTIGT!!! och under tiden så skar jag alla övriga ingredienser och blandade ihop i en gratängform såhär:



när kycklingen sen var genomstekt lade jag över den jämt fördelat...



därefter var det dags att blanda ihop såsen:

4 dl matlagningsgrädde

4 dl créme fraiche

1 burk mango chutney (orginal)

4-5 tsk sambal oelek

soya
riven ost

de två sistnämnda ingredienserna till såsen kan man ta lite efter behag. det är lite hur starkt man vill ha de och vad man vill ha för färg på såsen. det är upp till var och en!

när såsen var ihopblandad hälde jag det över gratängformen och strödde på lite riven ost på toppen!



därefter var det dags för gräddning i ugnen. jag satte ugnen på 175 grader och lät gratängen stå där innen under den tiden det tog för riset att koka. som mått kan man annars ta att det ska bli lite färg på osten, då är den klar! det är ju bara uppvärmning i ugnen egentligen.
en sak  att tänka på är dock att man ska vara försiktig med hur mycket sambal oelek man häller i, smaken ändrar sig nämligen när såsen värms upp och blir lite skarpare än vad den är när man smakar av i hopblandningsprocessen. bara ett tips!

såhär gott såg det ut när den var klar:


jag serverade som sagt ris till och jag tror att det blir bäst. men gillar man inte det funkar det säkert med typ hasselbackspotatis eller någon god pasta! men som sagt, ris är nog bäst!

smaklig måltid, vänner!



Katie

Åh gud vad gott det såg ut! Jag blir alldeles hungrig!



Jo, det brukar ju sluta med att det blir så! En himla tur att jag är Umeås egna partyprinsessa och kan festa i princip hur mycket som helst :P



Vad duktig du har varit! Jag har inte alls gjort många knop idag. Har också spelat lite Wii! Det är ju superroligt :D



Haha! Hade det varit lite närmare så hade jag absolut kommit och ätit muffins :D

2010-01-17 @ 21:03:52
Bloggadress: http://katie.blogg.se/

Jennie

Hallå! Den ser go ut, men jag håller mig nog till mitt recept. Kanske provar någon dag att lägga i lite grönsaker. Hoppas de smaka:)

Kram på dej:)

2010-01-21 @ 08:53:19

Anonym

åh vad hungrig jag blev här! ser apgott ut!! :)

2011-01-31 @ 00:32:10

Kommentarer

Ditt namn :
Kom ihåg mej ?
E-post : (bara jag som ser)

Blogg / Hemsida :

Varsågod, ordet är ditt :
ha en underbar dag!
RSS 2.0