lightprodukter - good or bad?

Pepsi Max har blivit en ny favorit hos mig. Istället för att trycka i mig godis och annat onyttigt så tar jag hellre ett glas just pepsi max, eller coca cola zero. Har lär mig att uppskatta dessa två drycker riktigt mycket och faktiskt älska dem, men det har tagit ett tag kan jag lova.
 
Näst intill alla jag känner rynkar på näsan åt det här med lightläsk osv pga alla sötningsmedel och så som forskare har kommit fram inte är bra för kroppen. Men det är så himla mycket som inte är bra för kroppen, men ändå använder och äter man dessa saker dagligen. Men just lightprodukter har folk blivit så himla emot, jag fattar inte det.
 
Vi lever i Sverige, och här är (tack och lov) det mesta reglerat och hårt kontrollerat. Om det verkligen hade varit så hälsofarligt med aspartam och allt var det nu heter som finns i lightläsk så hade det faktiskt inte fått säljas i butikerna såsom det faktiskt gör. Helt ärligt, dem hade inte det.
 
Allt är ju såklart relativt. Det ÄR ju faktiskt inte naturliga ämnen utan konstgjorda, vilket innebär att det innehåller kemikalier och annat skit, men människokroppen har utvecklats så pass att man faktiskt tåler dessa ämnen (mer eller mindre från person till person givetvis) i lagom mängd.
Om man överkonsumerar något som inte är naturligt att förtära så är det såklart inte bra, men allt handlar om ens eget förnuft. Om man dricker ett glas pepsi max om dagen så är man inte i dödsfara och ens hälsa är faktiskt inte särskilt hotad. Det handlar om ifall man dricker hutlösa mängder som kanske 10 liter lightläsk per dygn som man faktiskt ligger i riskzonen, men vem har tid över att faktiskt göra det???
 
Ex. för några år sedan kom en forskargrupp ut i media och sa att man kunde få cancer av chips. Och hjälp vilket rabalder det blev. Nu skulle alla plötsligt sluta äta chips. Men sen efter ett tag kom det fram - det handlade om man åt ca 20 stora påsar chips om dagen. Och det gör ju inte folk. Herregud.
 
Så snälla människor, var inte så syniska och rädda bara för att en hop forskare har varnat för det här med lightläsk bara för det har blivit en stor grej nu. Sunt förnuft är det enda rätta i sammanhanget! 
 
 


Anonym

Det som är nackdelen med lightprodukter är att de säger till kroppen att jag vill ha mer! Det kan även bli så att du äter mer bara för att det är light!

2012-09-28 @ 05:38:29

Linn

pepsi max är min räddare i nöden. och beroende på hur och ur vilket perspektiv man kollar så är det både "bra" och dåligt. kroppen kan inte göra av med sötningsmedlet som den kan med det riktiga sockret i vanliga produkter men sen har man kommit fram till att männsikan kan inte få i sig en mängd så stor så det skulle vara farligt heller. puss!

2012-09-28 @ 16:56:10

Kommentarer

Ditt namn :
Kom ihåg mej ?
E-post : (bara jag som ser)

Blogg / Hemsida :

Varsågod, ordet är ditt :
ha en underbar dag!
RSS 2.0