recept på julgodis: chokladkola



mumsmumsmums. det är ett som är säkert. en verklig succé blev det första gången vi gjorde det hemma när jag bodde hos mamma och pappa. gud så goda. och såna här har jag då stått och gjort också idag!

 

ca 40-50 stycken beroende på hur stora man vill ha dem

50 g margarin
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
3-4 msk kakao

-   blanda ingredienserna i en kastrull.

-   koka upp smeten i kastrullen. sänk värmen och låt kolasmeten koka i 5-7 minuter. rör inte i smeten under kokningen.

-   häll upp smeten i en oljad långpanna ca 13x18 cm. (jag använde en rekatngulär pajform med ett bakplåtspapper i för att det inte skulle fastna istället för att olja, så slipper man disk, hihi) låt smeten stelna antingen ute på balkong/altan eller i kylskåpet.

-   skär kolan i bitar med en lätt oljad vass kniv. (jag använde en bra sax och klippte den istället, mycket lättare) linda in bitarna i smörgåspapper eller plastfolie/cellufan. (jag satte även på söta klistermärken för att dem skulle bli gulliga och juliga och lite mer personliga)

 

voila!



Kommentarer

Ditt namn :
Kom ihåg mej ?
E-post : (bara jag som ser)

Blogg / Hemsida :

Varsågod, ordet är ditt :
ha en underbar dag!
RSS 2.0