vår tältsemster!

som jag tidigare berättat så har vi alltså spenderat vår semestervecka i ett tält ute på campingar i vårt vackra land, man kan kalla det för en äkta svensson-semester.

på tisdagskvällen packade vi in i bilen och gjorde allt redo för avfärd, som skedde på onsdagsmorgonen. det bar iväg mot norrköping, men dock med ett stopp på vägen i gränna och en polkagrisfabrik där vi tittade på hur man gör polkagrisar och så köpte vi även några också, det är ju standard när man är där!

efter stoppet bar det vidare iväg mot norrköping och en camping som ligger precis vid kolmårdens djurpark. det var en riktigt fin camping med mycket hög standard. dock lite mycket barnfamiljer för vår smak, men vad kan man vänta sig på ett sånt ställe?

naturen var underbar, och vi satte upp vårt tält på en lugn plats i en skogsdunge. och efter att tältet var uppsatt spenderade vi kvällen med en promenad runt campingen, handlade mat och grillade vid tältet, spelade minigolf (som jag vann med 14 slag färre än paul) och bara tog det lugnt och hade det allmänt mysigt.

efter vår första natt i tältet var det dags att packa ihop och bege oss mot nya äventyr. dem började på kolmårdens djurpark. tyvärr så hade någon inställning på min kamera gått in, varför vet jag inte, som gjorde att alla bilderna blev helt suddiga så därför är det kanske inte bästa kvalitét på bilderna som nu följer, men det kvittar.

först körde vi in i safariparken med bilen, och det var helt fantastiskt. jag älskar verkligen djur. att se dem i "vild miljö" är en upplevelse, verkligen.

zebran är verkligen världens vackraste djur!

senare fick vi veta att strutsarna var döpta till anna anka och maria montazami!

inne i själva djurparken sen så fanns det skyltar där det stod onödiga roliga fakta om olika djur, och denna var min absoluta favorit!

här står paul och studerar sina släktingar schimpanserna!

inne i djurparken såg vi även en fantastisk delfinshow

efter ett par timmar här bar det av vidare mot stockholm. den här dagen kunde bara inte bli en dålig dag. när vi kom upp till stockholm stannade vi på heron city, och var en snabbis inne på mediamarkt där jag fick hjälp med inställningen på min kamera, så nu kunde jag äntligen ta bättre bilder igen!

vi åt även den godaste pizzan någonsin, och det var vi rörande överens om trots att vi tog varsin sort. gud va gott det var. har aldrig ätit en godare, och kommer antagligen inte göra det heller förrän vi kommer till en sån restaurang nästa gång kanske.

det var inne på pizza hut, så om ni någon gång besöker ett ställe där en sån restaurang finns så ät där. det är helt underbart!

därefter var det dags att köra vidare mot campingen, vi hade lite svårt att hitta en camping som hade tältplats med elförsörjning ledig, men till sist hittade vi - rösjöbadens camping.
det var lite svårt att hitta dit, gps-tanten visade lite fel. men vi kom ner till stranden och såg värsta villorna. helt sjukt vilka underbart fina stora hus där låg.

men till sist hittade vi till campingen och det var dags att sätta upp tältet igen.

när det var uppe tog vi först en promenad ner till sjön (helt underbart var det, hade inte kameran med dit ner tyvärr, vilket jag ångrar nu när jag tänker på det) och sen satte vi oss i varsin stol och läste i varsin bok. helt underbart va fridfullt och lugnt det var.

dagen efter sen så åkte vi in till stockholm city för att besöka lite sevärdheter. det blev bland annat kungliga slottet där vi gick på guidad visning i representationsvåningarna, såg museum tre kronor där det talades om slottets historia och vi hann även med att se vaktavlösning på slottsgården. (vadå svensson?!)

när vi ändå var på plats var vi inne i storkyrkan också, där kronprinsessan fick sin daniel. jag har varit där tidigare och tycker inte det är så jätteintressant egentligen, men det var mest för att se hur fint den var renoverad och upprustad. det var ju trots allt inte så längesen som bröllopet ägde rum, och det var helt makalöst som allt blänkte. mycket vackert!

det blev även en hel del shopping denna dag. gick hela drottninggatan upp. sen bestämdes det även att vi skulle träffa en vän till mig, som jag inte träffat sen ett år innan jag tog studenten. vi umgicks mycket på den tiden och jag har ärligt faktiskt saknat henne och många gånger undrat hur hon har det.

vi åt på en tapas-restaurang och drack vin. (paul fick öl) sen begav vi oss hem till henne och drack lite drinkar och umgicks och pratade och träffade även hennes sambo som har hur trevlig som helst.
en riktigt lyckad kväll! vi blev lite fulla både jag och paul och jag kan säga att det inte var helt smärtfritt och lätt att ta sig hem till campingen sen med massa byten med bussar, pendeltåg och tunnelbana. men det gick och vi pratade med en hel massa människor på vägen. det räckte liksom att man öppnade munnen och folk hörde att man pratade skånska, så ville alla prata med en! :)

dagen efter var det globen som stod på schemat. vi åkte i den där nya "lillgloben" som går som en hiss utanpå byggnaden upp på toppen så man kan se ut över hela stockholm. det var verkligen en upplevelse, jag som är lite smått höjdrädd gillade det faktiskt. det kändes så säkert i den där lilla globen att man inte tänkte på att man var så högt upp på det sättet.

vi åkte massa tunnelbana och jag kan säga att paul var minst sagt förundrad över att man kan bygga så himla mycket med rulltrappor och sånt under jorden.

tyvärr så regnade det denna dagen så vi kunde inte göra så mycket utomhus som det egentligen var tänkt. men vi besökte naturhistoriska museét på vägen hem i alla fall!

dagen efter sen spenderade vi på campingen och bara tog det lugnt. det var tyvärr dåligt väder. sen på måndagen körde vi till ett stort shoppingcenter där paul shoppade riktigt mycket. :)

när vi var klara där körde vi vidare till borås för att träffa våra vänner marie och micke. vi grillade och hade mycket mycket trevligt. killarna badade även, men det var för kallt för oss tjejer tyvärr, men det såg skönt ut i alla fall!

dagen efter sen körde jag och paul till liseberg. sjuuukt mycket folk var där, har aldrig varit där när det har varit såå smockfullt som det var. vi hann åka tre karuseller och gick in i spökhuset. mer fanns det inte tid till. så vi beslutade oss för att åka dit när sommaren börjar ta slut istället och få ut mer av dagen då istället. men vi hade ändå en mycket trevlig dag tillsammans!

tänk er att vi inte ens står längst bak i flumride-kön här. helt sjukt.

där va så sjukt mycke folk, varit med om att det varit såhär nån gång?

efter detta lisebergsbesök kände vi att resan led mot sitt slut och vi körde hemåt mot ängelholm och våra katter! lite missöden på vägen gjorde dock att vi kom hem mycket senare än väntat. pauls ena framdäck var kass och han nojjade sig över att det skulle smälla, så vi stod en hel evighet på mack efter mack och han pillade för att sen köra vidare utan att ha bytt däcket. då kunde vi likabra kört vidare. suck.

men gud va skönt det var att komma hem sen...