recept: ugnspannkaka på mitt vis

igår gjorde jag en supergod ugnspannkaka. mums är bara förnamnet!

Du behöver:

1 msk flytande margarin
3 ägg
8 dl mjölk
4 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
7 tomater
2,5 dl riven ost
1 tsk oregano
2 pkt bacon

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader.

Smörj en långpanna eller gratängform med margarin (20 x 30 cm är perfekt).

Stek baconen lätt i småbitar och låt fettet rinna av på en bit papper.

Vispa sönder äggen lätt i en bunke.
Tillsätt hälften av mjölken och hela mängden mjöl.
Vispa till en lätt smet.
Vispa därefter ner resten av mjölken och saltet.

Häll smeten i långpannan och födela baconen jämt i smeten i formen. 
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

Skölj och skiva tomaterna.
Strö hälften av osten över pannkakan.



Täck med tomatskivorna och strö över oreganon.



Strö därefter över resten av osten.



Grädda i ugnen ytterliggare 15 minuter.

Voilá, färdigt!!!



ps. man brukar ha lingon till servering av ugnspannkaka men till just den här hade jag inte det, eller ja, jag smakade men det var inte alls gott. lingon och oregano skär sig riktigt mycket och det var inte alls gott.

Det blev jättejättegott och jag har med mig rester på jobb idag x2 :)


Kommentarer

Ditt namn :
Kom ihåg mej ?
E-post : (bara jag som ser)

Blogg / Hemsida :

Varsågod, ordet är ditt :
ha en underbar dag!
RSS 2.0